Drewniane skarby Mazowsza - szlak drewnianej architektury sakralnej.
Mazowsze jest niezwykle bogate w przykłady sakralnego budownictwa drewnianego. Na terenie województwa odnotować można ponad 200 godnych uwagi obiektów.
Na obecnym etapie realizacji projektu "Skarbiec Mazowiecki - szlaki turystyczne obiektów sakralnych w Warszawie i na Mazowszu" pragniemy zachęcić do odwiedzenia i poznania wybranych obiektów.
Na Mazowieckim Szlaku Drewnianej Architektury Sakralnej, któremu nadajemy nazwę Drewniane skarby Mazowsza, będziecie Państwo mogli zwiedzić aż 67 niezwykłych obiektów. Są to w większości mało znane i, choćby z tego powodu, rzadko odwiedzane kościoły i kaplice. Przy typowaniu obiektów braliśmy pod uwagę przede wszystkim ich historię, walory architektoniczne, rolę w lokalnym i ponadlokalnym życiu religijnym. Znajdujące się na szlakach świątynie pozwalają zapoznać się z różnorodnymi, zmieniającymi się w ciągu wieków, formami ich rozplanowania, kształtowania bryły, czy też wyposażenia i zdobienia wnętrza.
Na szlaku Drewniane skarby Mazowsza umieszczone zostały drewniane obiekty sakralne, podzielone na 6 tzw. pętli: ciechanowską(14 obiektów), ostrołęcką (11), płocką (14), siedlecką (9), warszawską-wschodnią (8) i warszawską-zachodnią (10). W przygotowaniu - pętla radomska (7)
Dla zainteresowanych materiałami drukowanymi wydaliśmy miniprzewodnik "Drewniane skarby Mazowsza" z mapą.
Wieś powstała w XV w. na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Należała do rodu Paprockich herbu Cholewa wywodzącego się z ziemi łęczyckiej i sieradzkiej. Jakub i Wit Paproccy ufundowali tu kościół pw. św. Bartłomieja wzniesiony w 1439 r. Uposażywszy go wystarali się o utworzenie w Paprotni parafii, co nastąpiło w 1455 r.
Od początku XVI w. wieś dzieliła się na Paprotnię Kościelną i Paprotnię Podawce. Ta druga część zamieszkiwana była przez potomków założycieli wsi, którzy byli kolatorami kościoła. Staropolskie słowo 'podawca' oznacza właśnie kolatora. W 1827 r. Paprotnia Kościelna liczyła 6 domów i 21 mieszkańców, a Paprotnia Podawce - 17 domów i 88 mieszkańców. W 2. poł. XIX w. obie części Paprotni, wraz z folwarkiem Paprotnia Krossy, wchodziły w skład dóbr z centrum w pobliskiej Hołubli.
Gdy kościół ufundowany w XV w. przez Paprockich spłonął, kolejny, również drewniany, został wzniesiony w 1761 r. z fundacji Jakuba Ciecierskiego, późniejszego stolnika drohickiego, ówczesnego właściciela Paprotni. Kościół był czynny do 1876 r., kiedy to władze carskie nakazały jego zamknięcie, a wiernych włączyły do parafii Wyrozęby. Po wydaniu w 1905 r. edyktu tolerancyjnego zezwolono na przywrócenie kościoła do kultu. W 1906 r. staraniem ks. Władysława Górskiego został on wyremontowany i przebudowany. Parafię reaktywowano w 1919 r.
Drewniany, orientowany kościół o konstrukcji zrębowej wzniesiono na planie krzyża łacińskiego. Nawa i prezbiterium mają taką samą szerokość. Ramiona transeptu mieszczą kaplice. Po obu stronach prezbiterium znajduje się zakrystia i skarbczyk. Ściany wzmocniono pionowymi belkami (tzw. lisicami). Zachodnią elewację flankują dwie wieże na planie kwadratu. Wieńczą je czworoboczne ostrosłupowe hełmy.
Wnętrze oświetlają półkoliście zakończone okna. Przy północnej i południowej ścianie prezbiterium znajduje się zakrystia i skarbczyk. Szalunek zewnętrznych ścian stanowi jednocześnie ich dekorację. Strefę poniżej okien oszalowano deskami pionowymi, zaś strefę z oknami - deskami poziomymi. Tę samą kondygnację na wieżach okryto deskami ułożonymi skośnie w jodełkę. Analogiczną dekorację zastosowano na szczytach otaczających z czterech stron hełmy wież. W połowie wysokości ścian znajduje się uproszczony gzyms kordonowy. Wszystkie narożniki uwypuklono pionowymi deskami imitującymi lizeny (lizena to płaski, pionowy występ w elewacji zewnętrznej). Imitacje lizen zdobią też najwyższe kondygnacje wież, których parapety (płaszczyzny pod oknami) dodatkowo udekorowano prostokątnymi płycinami, czyli wgłębnymi lub wypukłymi dekoracjami o motywach geometrycznych. Najwyższe partie ścian świątyni, prócz wież, ozdobiono krótkimi pionowymi deskami zakończonymi półkoliście od dołu.
Nawę i prezbiterium kryje wspólny dach trójpołaciowy. Każde z ramion transeptu ma również trójpołaciowy dach. Sześcioboczną wieżyczkę na sygnaturkę umieszczono na przecięciu osi nawy i transeptu. Jej zwieńczeniem jest ostrosłupowy hełm. Na zewnątrz ścian, pod okapem, umieszczono ozdobne wsporniki (kroksztyny) łączące więźbę dachową ze ścianami.
Pocz. XV w. - Założenie wsi w granicach Wielkiego Księstwa Litewskiego. Była gniazdem rodu Paprockich.
1439 r. - Jakub i Wit Paproccy ufundowali kościół pw. św. Bartłomieja.
1455 r. - Erekcja parafii rzymskokatolickiej uposażonej przez Paprockich.
1513 r. - Utworzenie województwa podlaskiego w granicach Wielkiego Księstwa Litewskiego. W jego skład weszła ziemia drohicka wraz z Paprotnią.
1569 r. - Włączenie województwa podlaskiego do Korony.
1761 r. - Budowa obecnie istniejącego kościoła, w miejscu poprzedniego spalonego, z fundacji Jakuba Ciecierskiego, późniejszego stolnika drohickiego.
1795 r. - Wieś trafia do zaboru austriackiego.
1809 r. - Wieś znalazła się w granicach Księstwa Warszawskiego.
1815 r. - Utworzenie Królestwa Polskiego (zabór rosyjski), które objęło także Paprotnię.
1876 r. - Władze carskie nakazały zamknięcie kościoła, a wiernych włączyły do parafii Wyrozęby.
1905 r. - Na mocy edyktu tolerancyjnego wydanego przez władze carskie, wiernym zezwolono na użytkowanie tutejszego kościoła.
1906 r. - Gruntowna przebudowa kościoła, która nadała mu dzisiejszy kształt.
1919 r. - Reaktywowanie parafii łacińskiej.