Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi

Krakowskie Przedmieście 34, 00-325 Warszawa

Szlak: Bijące Serce Historii, pętla: Kościoły Krakowskiego Przedmieścia

  • Fasada główna
  • Pomnik Prymasa Stefana Wyszyńskiego
  • Ambona w kształcie łodzi
  • Epitafium poety ks. Jana Twardowskiego
  • Chór z organami
  • Tabernakulum
  • Ołtarz głowny
  • Pomnik poety Kazimierza Brodzińskiego
Następny

Bijące Serce Historii

Kościoły Krakowskiego Przedmieścia

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi
Następny

Komentarze i materiały użytkowników


Podziel się materiałami lub linkami do tego obiektu

Aby przesyłać materiały dotyczące obiektów trzeba być zalogowanym!
LogowanieZaloguj się

Komentarze użytkowników 0

Twój komentarz będzie pierwszy. Zapraszamy Cię do wyrażenia swojej opinii!

Twój komentarz

Aby dzielić się opiniami nt poszczególnych obiektów trzeba być zalogowanym!
LogowanieZaloguj się

Opis


Informacje podstawowe

województwo mazowieckie, powiat warszawski, gmina Śródmieście

archidiecezja warszawska, dekanat świętokrzyski


Współrzędne GPSGPS: N 52.241108, E 21.017189

Telefon228266585

Strona WWWWWW


KalendarzWydarzenia

24 stycznia

odpust - św. Franciszka Salezego

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi - Warszawa

9 maja

odpust - św. Fruktuozego

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi - Warszawa

31 maja

odpust - Nawiedzenie NMP - święto patronalne Sióstr Wizytek

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi - Warszawa

12 sierpnia

odpust - św. Joanny Franciszki de Chantal

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi - Warszawa
jeśli przypada w tygodniu, odpust odbywa się w najblizszą niedzielę.

14 października

odpust - św. Małgorzaty Marii Alacoque

Kościół pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi - Warszawa

HistoriaHistoria

Dwóm kobietom zawdzięczamy powstanie jednego z najpiękniejszych warszawskich kościołów. Pierwsza z nich to królowa Ludwika Maria Gonzaga, żona Władysława IV, a następnie Jana Kazimierza, która sprowadziła z Francji do Warszawy …


ArchitekturaArchitektura

Twórcami barokowej fasady kościoła wizytek byli dwaj architekci: Karol Bay i Efraim Schroeger. Chociaż jest ona dwudzielna, tworzy jedną zamkniętą monumentalną całość. Dwie kondygnacje fasady są dziełem Karola Baya, zaś …

ZabytkiZabytki

W czasie wielowiekowej historii kościoła zachowały się oryginalne zabytki, które wraz z jego architekturą tworzą jednolitą całość. 

  • Na szczególną uwagę zasługuje prezbiterium kościoła, którego głównym elementem jest ołtarz. Tabernakulum, dar królowej …

W otoczeniuW otoczeniu

W otoczeniu kościoła wizytek znajduje się pomnik Stefana kard. Wyszyńskiego, Prymasa Polski, dłuta Andrzeja Renesa. 

Do kościoła przylegają budynki klasztorne.

Nieco dalej znajduje się pomnik Bolesława Prusa oraz skwer w miejscu …


Daty historyczneDaty historyczne

1654 r. - Przybycie wizytek z Francji do Warszawy na zaproszenie królowej Marii Gonzagi. 
1655-1657 - W czasie potopu szwedzkiego wizytki wraz z dworem królewskim udają się na …

Na szlakuNa szlaku

Na królewskim szlaku Krakowskiego Przedmieścia znajdują się także:

  • Bazylika Świętego Krzyża
  • Kościół seminaryjny (pokarmelicki) pw. św. Józefa Oblubieńca i Najświętszej Maryi Panny
  • Kościół akademicki (pobernardyński) pw. św. Anny   



Bijące Serce Historii to zbiór tras i proponowanych sposobów zwiedzania warszawskich kościołów. Nazwa szlaku  wyraża przekonanie, że w warszawskich kościołach zapisana została historia stolicy i Polski.

W pierwszej fazie tej części projektu "Skarbiec Mazowiecki" proponujemy zwiedzanie 48 świątyń, uwzględniają one podstawowe kategorie zwiedzania, np."  kościoły wotywne, świątynie związane z kapłańską drogą bł. ks. Jerzego Popiełuszki, kościoły Traktu Królewskiego a także miejsca związane z bł. Janem Pawełem II.

Dwóm kobietom zawdzięczamy powstanie jednego z najpiękniejszych warszawskich kościołów. Pierwsza z nich to królowa Ludwika Maria Gonzaga, żona Władysława IV, a następnie Jana Kazimierza, która sprowadziła z Francji do Warszawy kontemplacyjny zakon Nawiedzenia NMP, zwany wizytkami. Druga z nich to Elżbieta Sieniawska z Lubomirskich, fundatorka obecnej świątyni, jej decyzja była podyktowana chęcią przeciwstawienia się artystycznym i politycznym poczynaniom króla Augusta II Sasa. 

Sprowadzone w 1654 r. ss. wizytki objęły drewniany klasztor mieszczący się obok Pałacu Kazimierzowskiego. Ich zadaniem było m.in. założenie szkoły dla dziewcząt w celu nauczania języka francuskiego. W czasie potopu szwedzkiego zakonnice wraz z dworem królewskim opuściły Warszawę i udały się na Śląsk. 

W 10 lat po przybyciu ss. wizytek do Warszawy ukończono budowę pierwszego murowanego kościoła. Zgodnie z regułą augustiańską ss. wizytek kościół stanowił integralną część klasztoru, co jest obecnie widoczne w południowej ścianie świątyni. Elżbieta Sieniawska z Lubomirskich, zaprzyjaźniona z przeoryszą s. Marią Heleną Poniatowską, była fundatorką budowy nowego murowanego kościoła. Budowa trwała z przeszkodami (śmierć fundatorki) prawie 40 lat. 

Prawdopodobnie budowę tego kościoła rozpoczął arch. Karol Bay według własnego projektu, a ukończył arch. Efraim Schroeger, wprowadzając skarpy podpierające ściany świątyni. W 1761 r. biskup kijowski Józef Andrzej Załuski dokonał konsekracji kościoła, nadając mu wezwanie Opieki św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Bogurodzicy Maryi. 

W czasie  insurekcji kościuszkowskiej w wyniku kontrybucji przepadły zakonne srebra, m.in. trumienka z sercem królowej. Podczas wojen napoleońskich klasztor został zajęty na lazaret, a wizytki znalazły  schronienie u sakramentek. Po utracie przez Polskę niepodległości wizytkom zabrakło królewskiej opieki, co spowodowało konieczność szukania środków na utrzymanie. Na terenie klasztornym siostry pobudowały dochodową kamienicę, w której w XIX w. mieściła się redakcja "Kuriera Porannego", do którego Bolesław Prus pisał felietony.

W wyniku represji po powstaniu styczniowym został zamknięty nowicjat, w związku z czym klasztor był skazany na wymarcie. Dzięki ogólnokrajowej zbiórce pieniędzy przeprowadzono remont kościoła. W XIX w. kościół ss. wizytek stał się kościołem szkolnym dla Liceum Realnego i Szkoły Głównej (obecnie Uniwersytet Warszawski). II wojna światowa nie wyrządziła większych szkód w zespole kościelno-klasztornym. Siostry wizytki po powstaniu warszawskim w 1944 r. wraz z mieszkańcami musiały opuścić miasto, zamykając kościół i "podpierając drzwi klasztoru kołkiem". Po 1945 r. siostry szczęśliwie powróciły do swojej siedziby. 



Twórcami barokowej fasady kościoła wizytek byli dwaj architekci: Karol Bay i Efraim Schroeger. Chociaż jest ona dwudzielna, tworzy jedną zamkniętą monumentalną całość. Dwie kondygnacje fasady są dziełem Karola Baya, zaś szczyt przypisuje się Efraimowi Schroegerowi (niektórzy historycy sztuki wymieniają Jakuba Fontanę). 
Dwadzieścia kolumn łączących się w pary wyznacza osie płaszczyzny z niszami, otworami okiennymi i portalem wejściowym. Głowice kolumn dolnej części fasady mają wplecione kwiaty słonecznika. Pomiędzy nimi widnieją puste nisze z herbami osób i świętych, których posągi miały w nich stanąć (św. Jana Kazimierza, Joanny de Chantal, Moniki i Ludwika Gonzagi). Płaskorzeźby z hierogramami Maryi i Jezusa oraz herb wizytek - serce połączone literami JS i MA i przebite strzałami - dopełniają dekoracji pierwszej kondygnacji.
 
W niszach drugiej części fasady widnieją sztukatorskie posągi św. Augustyna i św. Franciszka Salezego wraz z ich herbami. Nad oknem jest widoczny herb fundatorów: Ludwiki Marii Gonzagi i Jana Kazimierza (snopek Wazów i orzeł Gonzagów). Fasadę wieńczy szczyt dodany w drugiej fazie budowy kościoła ze znakomitą grupą rzeźbiarską dłuta Jana Jerzego Plerscha. Scenie Nawiedzenia we wgłębieniu szczytu towarzyszą figury świętych: Zachariasza, Anny, Joachima i Józefa (lub, jak twierdzą niektórzy badacze, Jana Chrzciciela). Szczyt fasady jest zakończony krzyżem adorowanym przez parę aniołów. 

Barokowe wnętrze z rokokową dekoracją stiukową rozdzielają kolumny. Architekt powtórzył rozwiązanie wykorzystane przy fasadzie. Minimalnie wtopione w nisze półkolumny dynamizują wnętrze świątyni. Nawa główna otwiera się szerokimi misternie dekorowanymi arkadami  na kaplice boczne. Sklepienie świątyni jest oparte na wysokiej attyce i szerokich pasach zwanych gurtami. Widoczne kolumny z głowicami o motywach kwiatu lilii stanowią jedynie element dekoracyjny kościoła. Duże okna umieszczone między kolumnami dodają lekkości wysokim płaszczyznom ścian kościoła. Wnętrze świątyni zostało przesklepione dość wysoko podczas drugiej fazy budowy świątyni. Zakończeniem nawy głównej jest nieco węższe i niższe prezbiterium zamknięte monumentalnym ołtarzem o ciekawej architekturze. Harmonię ołtarza głównego z wnętrzem kościoła podkreślają dodatkowo pary kolumn w narożnikach prezbiterium. Postać tronującego Boga Ojca dłuta Jana Bogumiła Plerscha dopełnia architekturę ołtarza głównego. Plersch jest także autorem niezwykle oryginalnej ambony w kształcie łodzi, której symbolika odnosi się do cnót kardynalnych. Boczne kaplice dzięki szerokim przejściom tworzą nawy boczne.  Podstawowym elementem architektonicznym kaplic są powiązane ze sobą pary kolumn. Gzyms i środek sklepienia kaplic zdobi również dekoracja sztukatorska. Nad ołtarzami znajdują się niewielkie okna z dekoracyjnym obramowaniem. 

W czasie wielowiekowej historii kościoła zachowały się oryginalne zabytki, które wraz z jego architekturą tworzą jednolitą całość. 

  • Na szczególną uwagę zasługuje prezbiterium kościoła, którego głównym elementem jest ołtarz. Tabernakulum, dar królowej Marii Ludwiki, zostało wykonane z hebanu i ozdobione srebrnymi plakietkami ze scenami z życia Chrystusa. Nad nim jest zainstalowany XVIII-wieczny obraz pędzla Tadeusza Kuntze-Konicza przedstawiający scenę Nawiedzenia św. Elżbiety przez Maryję. 
  • Nad bocznymi wejściami do prezbiterium są umieszczone trumienki z relikwiami różnych świętych. 
  • Nad kratą oddzielającą klasztor od prezbiterium wisi czynny zegar z XVIII w.
  • Obrazy w świątyni tworzą galerię malarstwa warszawskiego. W prezbiterium jeden z obrazów pędzla Jana Reisnera przedstawia scenę Opłakiwania Pana Jezusa. Obraz ten stał się wzorem dla innych malarzy. W lewej nawie dwa XVII-wieczne obrazy pędzla francuskiego artysty Claude'a Callota, nadwornego malarza królów Jana Kazimierza, Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego, przedstawiające realistycznie postać św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus. Repliki obrazu wykonane przez Callota możemy zobaczyć w innych warszawskich kościołach. Interesujący jest również kolejny obraz przedstawiający św. Ludwika Gonzagę podczas adoracji krucyfiksu, arcydzieło gdańskiego artysty Daniela Schultza. Oryginalność tego obrazu polega na znakomitym rozłożeniu światła i połączeniu przestrzeni obrazu z przestrzenią kaplicy. W bocznej kaplicy wisi namalowany przez bernardyńskiego brata zakonnego Franciszka Lekszyckiego obraz przedstawiający św. Annę nauczającą Maryję. Inne obrazy tego samorodnego artysty możemy podziwiać m.in. w Kalwarii Zebrzydowskiej. 
  • Ozdobą kościoła są dwie posągowe rzeźby: marmurowa postać Tadeusza Czackiego jest dziełem rzeźbiarza Oskara Sosnowskiego, zaś postać Kazimierza Brodzińskiego w piaskowcu wykonał rzeźbiarz Władysław Oleszczyński. 
  • Wśród tablic epitafijnych dwie są poświęcone kapelanom tego kościoła: ks. Janowi Ziei i ks. Bronisławowi Bozowskiemu. Poetę ks. Jana Twardowskiego przypomina niezwykłe epitafium w formie klęcznika z wierszem i biedronką. 
  • Na zachowanych XVIII-wiecznych organach grywał Fryderyk Chopin podczas szkolnych nabożeństw.
 

W otoczeniu kościoła wizytek znajduje się pomnik Stefana kard. Wyszyńskiego, Prymasa Polski, dłuta Andrzeja Renesa. 

Do kościoła przylegają budynki klasztorne.

Nieco dalej znajduje się pomnik Bolesława Prusa oraz skwer w miejscu nieistniejącego gmachu "Kuriera Polskiego". 

1654 r. - Przybycie wizytek z Francji do Warszawy na zaproszenie królowej Marii Gonzagi. 
1655-1657 - W czasie potopu szwedzkiego wizytki wraz z dworem królewskim udają się na Śląsk.
1664-1682 - Budowa pierwszego murowanego kościoła pw. św. Józefa i klasztoru dla ss. wizytek.
1752-1764 - Budowa obecnego kościoła pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Bogurodzicy Maryi. 
20 września 1761 r. - Konsekracja kościoła przez biskupa kijowskiego Józefa Andrzeja Załuskiego. 
1782-1785 - Adaptacja pierwszego kościoła na pomieszczenia klasztorne.
1794 r. - Kontrybucja sreber klasztornych podczas insurekcji kościuszkowskiej.
1807 r. - W klasztorze działa lazaret dla żołnierzy napoleońskich; wizytki chronią się u sakramentek.
1840-1847 - Architekt Henryk Marconi dokonuje remontu kościoła z funduszy zebranych przez społeczeństwo polskie.
1864-1905 - Zamknięcie nowicjatu wizytek w wyniku represji po powstaniu styczniowym.
Wrzesień 1939 r. - Częściowe uszkodzenie kościoła i klasztoru podczas bombardowania przez lotnictwo niemieckie.
Październik 1944 r. - Siostry wizytki wraz z mieszkańcami opuszczają Warszawę.
23 stycznia 1945 r. - Powrót zakonnic do swego klasztoru.
1954-1956 - Architekt Beata Trylińska przeprowadza remont elewacji zewnętrznych kościoła.
1966-1969 - Odrestaurowanie wnętrza świątyni.
2009 r. - Renowacja fasady kościoła.
2010 r. - Jubileusz 400-lecia założenia zakonu wizytek przez św. Franciszka Salezego i św. Joannę Franciszkę de Chantal.

Na królewskim szlaku Krakowskiego Przedmieścia znajdują się także:

  • Bazylika Świętego Krzyża
  • Kościół seminaryjny (pokarmelicki) pw. św. Józefa Oblubieńca i Najświętszej Maryi Panny
  • Kościół akademicki (pobernardyński) pw. św. Anny